
Projekt pn. „Prace B+R w zakresie innowacyjnej metody naprawy konstrukcji offshorowych typu cutterhead poprzez zastosowanie napawania warstwy wierzchniej o określonych parametrach (właściwościach) użytkowych, kluczem do rozwoju firmy "SPAWREM" Robert Dudziński” nr FEPZ.01.01-IZ.00-0014/23.
W dniu 23 maja 2025 roku nastąpiło podpisanie umowy o dofinansowanie projektu pn. „Prace B+R w zakresie innowacyjnej metody naprawy konstrukcji offshorowych typu cutterhead poprzez zastosowanie napawania warstwy wierzchniej o określonych parametrach (właściwościach) użytkowych, kluczem do rozwoju firmy "SPAWREM" Robert Dudziński” nr FEPZ.01.01-IZ.00-0014/23-00.
W ramach przedmiotowego projektu przewidziano realizację prac badawczo-rozwojowych, w ramach których analizowane będzie w jaki sposób możliwe jest trwałe/odporne naprawienie konstrukcji offshorowych typu cutterhead (głowica tnąca służąca drążeniu w gruncie w środowisku wodnym w ramach procesu posadawiania konstrukcji offshore) poprzez napawanie zapewniające parametry (odporność na korozję, twardość, odporność na ścieranie) wydłużając okres użytkowania konstrukcji.
Planowany do realizacji projekt badawczo-rozwojowy charakteryzuje się oddziaływaniem ponadregionalnym, a jego głównym celem jest osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku międzynarodowym. Działania firmy koncentrować się będą na badaniach i rozwoju w obszarze napraw konstrukcji offshorowych typu cutterhead, a jego zakres obejmuje zarówno podmioty krajowe, jak i ma silne przełożenie ponadregionalne. W kontekście grup docelowych projekt będzie skierowany zarówno do podmiotów krajowych, które będą korzystać innowacyjnych rozwiązań, jak i będzie charakteryzować się ponadregionalnością w kontekście jego zasięgu. Inicjatywa ta ma globalne znaczenie dla podniesienia efektywności realizacji inwestycji offshore.
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności napraw głowic tnących poprzez wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i technologii w zakresie napawania jako metody naprawy zdegradowanych konstrukcji cutterhead w celu ich ponownego użycia. W wyniku realizacji prac badawczo-rozwojowych przedsiębiorstwo oczekuje również znacznego ograniczenia zużycia materiałów podstawowych i dodatkowych w procesie naprawczym. To nie tylko przyczyni się do oszczędności zasobów naturalnych, ale także sprawi, że działalność będzie bardziej ekologiczna i zrównoważona.
Warto zaznaczyć, że usługi oferowane przez firmę będą dostarczane odbiorcom z krajów Europy Zachodniej i Północnej, co stanowi istotny element strategii ekspansji na międzynarodowy rynek. Docelowymi odbiorcami oferowanych produktów będą inwestorzy prowadzący działalność na Oceanie Atlantyckim, w basenie Morza Północnego oraz Bałtyckiego, głównie w Niemczech, Norwegii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Danii. To regiony, gdzie rozwija się przemysł offshore, wobec czego oferta ma znaczący potencjał rynkowy. Realizacja projektu ma kluczowe znaczenie dla Wnioskodawcy. Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań i zwiększeniu efektywności wzmocniona zostanie pozycja na rynku międzynarodowym, nastąpi wzrost konkurencyjności, co docelowo przełoży się na wzrost przychodów i zysków. Planowany do realizacji projekt, jest odpowiedzią na działania podejmowane przez zagranicznych kooperantów Wnioskodawcy i ich potrzeby. Współpraca z renomowanymi firmami umożliwia dostęp do zaawansowanych technologii i eksperckiej wiedzy, co dodatkowo podnosi konkurencyjność na globalnym rynku konstrukcji offshore.
Projekt ma tym samym globalny zasięg i strategiczne znaczenie dla firmy oraz całego sektora morskiej energetyki, a tym samym niezależności energetycznej UE. Działając we współpracy z jednostkami naukowymi i renomowanymi firmami zagranicznymi, spółka dąży do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i przyczynienia się do bardziej zrównoważonej przyszłości energetyki morskiej.
Wartość projektu: 4 927 575,91 PLN
Dofinansowanie projektu z UE: 2 090 764,24 PLN